In Bestående resultat, Nyheter, Referens

IDG rapporterar: Bilprovningen tar Tieto till nåder

Bilprovningen var en av de Tietokunder som drabbades allra hårdast av Tietokraschen förra året. Det var dock inte tillräckligt för att bryta deras samarbete, som nu förlängs med två år.
Bilprovningen - Tieto

Bilprovningen hörde till de hårdast drabbade av kraschen hos Tieto för ett år sedan. Företaget fick gå över till manuellt arbete när det gällde bilbesiktningar och fakturering, vilket ledde till merarbete.

Trots besvären som Bilprovningen ställdes inför får Tieto förlängt förtroende med två år. Affären är värd ungefär 73 miljoner kronor.

– Det var givetvis en olycklig situation förra hösten men nu har vi gått vidare och efter att vi kom tillbaka på banan har driftsituationen varit oerhört stabil. Vi är nöjda, säger Benny Örnerfors, vd för Bilprovningen och tidigare ansvarig för företagets it.

Tietos agerande efter kraschen var starkt bidragande till att samarbetet fortsätter. När CS systertidning CIO intervjuade Benny Örnerfors i anslutning till kraschen var han dock mer bekymrad.

– Absolut, och så var det ju i samband med kraschen. Men Tieto har med kraft och styrka visat att de har velat komma tillbaka till ett läge med stabil drift. De har gjort allt de kunnat med den styrka och kompetens de besitter, säger Benny Örnerfors i dag.

De båda parterna har efter kraschen samarbetat för att tänka ut förbättringar i samband med att det nya avtalet skulle skrivas under.

– Vi har haft en mängd möten för att reda ut reglerna, men jag tycker inte att det är läge att gå in på teknikaliteterna. Vi är väl förtrogna med varandra, säger Benny Örnerfors.

Bilprovningen har dessutom själva sett över sina rutiner, så att de är mer förberedda om en liknande krasch någon gång skulle uppstå.

– Verksamhetsmässigt har vi fokuserat på att vi även i en idealisk situation kan komma att drabbas av ett driftstopp. Vi har tänkt över scenarier för driftstopp och även sett över våra rutiner för hur vi kan hantera det, säger Benny Örnerfors.

Situationen för Bilprovningen har förändrats kraftigt de senaste åren, och kommer att fortsätta förändras. Marknaden har avreglerats och två tredjedelar av företaget ska säljas.

– För ett mindre företag på en konkurrensutsatt marknad är it-funktionerna viktiga. Där blir Tieto en viktig partner.

Så trots det ”smolk i bägaren” som Benny Örnerfors kallar kraschen, så vill han behålla Tieto. Samarbetet inleddes 2010 och Tieto förvaltar hela Bilprovningens it-miljö, från serverdrift till applikationsförvaltning.

– Outsourcing är inte så gammalt för oss. Det är en process och utmaning för båda parter att ta sig igenom och det tar tid att lära känna varandra.

Källa: IDG

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kontakta oss

Vi är inte på plats just nu med skicka ett meddelande så återkommer vi snarast.